YoLuYoK FoRuM SiTeMiZe HoSGeLDiNiZ.
 
  Ana Sayfa
  YoluYok
YoluYok
=> Daha kayıt olmadın mı?

YoluYok Forum Kral Forum Kral Olanların Tek Forumu

YoluYok - JavaScript Nedir? JavaScript Kodları

Burdasın:
YoluYok => Javascript Mekan => JavaScript Nedir? JavaScript Kodları

<-Geri

 1 

Devam->


__dadas__
(şimdiye kadar 36 posta)
15.05.2008 09:16 (UTC)[alıntı yap]
JavaScript
JavaScript Nedir:

JavaScript; web tasarımı ile ilgilenenler için HTML dilinden sonra en önemli dildir. İyi bir web tasarımcısı olmak için en az html ve JavaScript dillerini bilmeniz lazım. Bu dilin en büyük özelliği html dili ile iç içe kullanılması ve kolay anlaşılır olmasıdır. Bu özellikleri JavaScript 'i en çok kullanılan diller arasına sokmuştur. JavaScript dilini öğrenebilmek için html dilini çok iyi bilmek gerekir. Html dilini bilmiyorsanız hiç şansınız yok Şey aslında bi şansınız var... Bu sitede sevgili Savaş 'ın yazdığı HTML dersleri de var... Ama bence Savaş 'ın o iğrenç esprilerine katlanmak yerine webmaster olmaktan vazgeçin daha iyi Yani en azından HTML'den nefret etmemiş olursunuz.
JavaScript Ne İşe Yarar:

Kuru kuruya bir kaç resim ve yazıdan oluşan sitelerden bıktıysanız ve zorlanmadan daha fazlasını öğrenmek istiyorsanız, JavaScript dili tam size göre, bu dil sayesinde kolayca sitenizi canlandırıp, ziyaretçi ile diyalog içine sokabilirsiniz. Bu dil sayesinde bir çok şey yapabilirsiniz bunların başında form kontrolü, ufak oyun ve programlar gelir. Kısacası html dilini biliyor ve kendinizi daha fazla geliştirmek istiyorsanız aramıza hoş geldiniz
JavaScript Diline Giriş:

JavaScript dili de diğer tüm programlama dilleri gibi komutlardan meydana gelir. İsterseniz önce bu komutların yazılış formatını görelim.
Temel olarak JavaScript komutları Html de tagları arasına yazılır.

Bu satırda kullanacağımız scriptin versiyonunu belirtiyoruz.
{
Bu raya JavaScript komutları yazılır
}


Bu araya html kodları yazılır ve JavaScripte yönlendirme yapılır


Yukarıdaki örnekte kullandığımız JavaScript'in versiyonunu language komutunu kullanarak belirtiyoruz. JavaScript'in bir den fazla versiyonu vardır (JavaScript1.0, JavaScript1,2 vs.). Bu versiyonların her birinde yeni komutlar eklenmiştir bu nedenle scriptin versiyonunu belirtmek önemlidir. Daha sonra hangi versiyonla hangi komutların eklendiğini daha ayrıntılı olarak inceleyeceğiz.
JavaScript komutları sadece bu formatla sınırlı değildir. Direk html kodları arasında ya da "js" uzantılı dosyalar olarak da kullanılabilirler. İlerde bu değişik formatları daha detaylı olarak ele alacağız. Biz anlatımımız boyunca bu formatları karışık olarak kullanacağız.
Fonksiyonlar
JavaScript komutları genelde fonsiyon içinde tanımlanırlar. Basit scriplerde fonksiyona pek gerek duyulmasa da scriptin karmaşıklığı artıkça fonksiyon kullanımı gerekebilir ve çoğu zaman zorunlu hale gelir. Biz de anlatımımız boyunca vereceğimiz örneklerin hemen hemen hepsinde fonksiyon kullanacağımız için ilk dersimize fonksiyon kullanımı ile başlamak istedim. Umarım bi sakıncası yoktur? Gerçi olsa ne yazar..
JavaScript'te foksiyon kabaca function fonksiyonun_adı() şeklinde tanımlanır ve fonksiyonun çalışabilmesi için herhangi bir komutla tetiklenmesi gerekir.
Örnek :


function mesaj()
{
alert("fonksiyon örneği çalışıyor."
}



Function Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.
Not: Bu JavaScript'te fonksiyonu tetiklemek için "" ve "onclick" komutlarını kullandık bunları ilerleyen derslerde daha ayrıntılı olarak inceleyeceğiz şimdilik bilmeniz gereken bu komutların genelde beraber kullanıldığıdır. Diğer örneklerimizde de bu komutlardan yararlanacağız..
tıklayıın
Fonksiyona Dışarıdan Değişken Gönderme.
Foksiyonların en çok kullandığımız özelliklerinden biri de dışarıdan değişken alabilme özelliğidir.
function deneme(a) 'şeklinde tanımlanan bir fonksiyona dışarıdan her hangi bir "a" ve değişkeni yollanabilir. Dışardan bir değişken yollanabileceği gibi birden fazla değişkende yollana bilir.
function deneme(x,y) 'şeklindeki bir fonksiyona dışarıdan "x" ve "y" gibi iki değişken gönderilebilir. Gönderilen ilk değişken "x" ikinci değişken "y" olarak algılanır.
dışarıdan yollanan değişken, tetikleme komutunun sonuna eklenen deneme('ali','veli' (burada deneme('ali','veli' yazmamızın nedeni tetiklenecek fonksiyonun adının deneme() olmasıdır) komutu ile yollanır burada 'ali' birinci değişken 'veli' ise ikinci değişkendir.
Örnek :


function deneme(a,b)
{
alert("birinci değişkeniniz="+a)
alert("ikinci değişkeniniz="+b)
}



İkinci Function Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.
Mesaj Kutuları
Alert Kutusu: Alert kutusu uyarı mesajları vermek için kullanılır. Mesaj kutuları içinde en çok kullanılanı alert kutusudur. Bu kutu bir ünlem işareti, yazdığınız mesaj ve bir tamam butonundan oluşur.

alert(deşğişken) yada alert("Masj buraya yazılır"
Örnek:


function mesaj()
{
alert("ilk örneğimiz çalışıyor"
}



Alert Kutusu Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.
Confirm Kutusu: Confirm kutusu genelde yapılacak olan işlem hakkında kullanıcıya soru sormak için kullanılır. Bir soru işareti, mesajınız, bir Tamam ve bir İptal butonlarından oluşur.
* Bu mesaj kutusuyla verilen mesajın cevabı bir değişkene atanarak değişik işlemler yapılabilir.
- Cevap olarak, "Tamam" butonunun tıklanması değişkene "1" değerini atar.
- "İptal" butonunun tıklanması ise değişkene "0" değerini atar. (Pencerenin köşesinden kapatılması, "İptal" butonuna basmak ile aynı işlevi görür)

confirm(Değişken) yada confirm("mesaj buraya yazılır"
Örnek:


function mesaj()
{
var a
a = confirm("Tamam yada İptali tıklayın."
if (a==1)
{
alert("Tamam tuşunu tıkladınız."
}
if (a==0)
{
alert("İptal tuşunu tıkladınız."
}
}



Confirm Kutusu Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.
Not: Bu örnekte "if (a==1)" kısmıyla başlayan satırdan scripti kapattığımız satıra kadar olan kısımda if() komutu yardımı ile karşılaştırma yapıyoruz. Şimdilik bu bölüm sizi alakadar etmiyor sadece scriptin anlaşılır olması için eklenmiştir. Ayrıca var a şeklinde kullanılan satır "a" isminde bir değişken tanımlamak için kullanılmıştır. Şimdilik bu kısımlara takılmayın ilerleyen derslerde bunlar ayrıntılı olarak anlatılacak.
Prompt() Mesaj Kutusu : Prompt mesaj kutusu diğer mesaj kutularından farklı olarak kullanıcının değer girişi yapabildiği bir kutudur. Yani kullanıcıya verilen mesaj karşılığında bir değer girmesi istenir. Değişkene atanan bu değer script içinde isteğe göre değerlendirile bilinir.
değişken = prompt('mesaj','örnek'

Örnek:


function mesaj()
{
var a
a = prompt("Adınızı Giriniz","Adınız"
alert(a+" JavaScript Öğrenmeye başladın artık!"
}



Confirm Kutusu Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.

Değişkenler
Değişken : Değişken, JavaScript de dahil olmak üzere tüm programlama dillerinde kullanılan, içeriği tamamen isteğe bağlı olarak atanan ve programcı tarafından ihtiyaca göre oluşturulan nesnelerdir. Değişkenin içeriği metin yada sayı olabilir.
JavaScripte Değişken Kullanımı : JavaScript'te değişken kullanmak için ilk olarak, değişken isminin "var" komutu kullanılarak belirtilmesi gerekir. (Evet bu değişkeni önceden belirtme işi çok gıcık ama napalım gülü seven dikenine katlanır). Hemen değişkeni belirtirken yada daha sonra script içerisinde değişkene bir değer atanabilir. Eğer değişken tanıtılmadan içeriğine bir değer atanılmaya çalışırsa script çalışmaz.
var gezegen
gezegen = "mars"
yada
var gezegen = "mars" ' Bu örneklerde değişkenimiz "gezegen", değeri "mars" tır.
* Bir var komutu ile birden çok değişken tanımlana bilir.
var okul,sınıf,no 'burada var komutu okul,sınıf ve no olmak üzere üç değişken oluşturduk.
Örnek:


function deneme()
{
var mesaj
mesaj = "örneğimiz çalışıyor"
alert(mesaj)
}



Değişken Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.

JavaSdript Değişkenlerinin Özellikleri:
- JavaScrip'te değişken kullanılmadan önce "var" komutu ile tanımlanmalıdır.
- JavaScrip'te değişkene atanan değer " " yada ' ' imleri arasına yazılır.
- Küsuratlı sayısal değerler "." (nokta) ile gösterilir. 3.5 ( "," virgül kullanılmaz.)
- JavaScrip'te değişken algılanırken büyük küçük harf ayrımı yapılır. Örneğin "okul" ile "Okul" kelimeleri JavaScript tarafından iki farklı değişken olarak algılanır.

Değişken Çeşitleri
Boolean Değişkeni : Bu değişkenler iki farklı değer alabilen değişkenlerdir. Bu değişkenin "true" değerini alması değişkenin geçerli yada kullanıla bilir olduğu, "false" değerini alması ise geçersiz yada kullanılamaz olduğu anlamına gelir. Ayrıca "false" yerine "0", "true" yerine "1" değerleri de kullanıla bilir. Bu değişkeni ilerde bazı örneklerde kullanacağız.
Global Değişken : Global değişken, diğer değişkenler gibi hemen hemen tüm programlama dillerinde kullanılır. Kullanım amacı; Bir fonksiyon içinde tanımladığımız bir değişken başka bir fonksiyon için geçerli değildir. Yani bir fonksiyonda tanımlayıp kullandığımız bir değişkeni başka bir fonksiyonda kullanmak için yeniden tanımlayıp değer atamamız gerekir. Ama bazı durumlarda aynı değişkenin bir çok fonksiyonda kullanılması gerekebilir. Yani değişkene verdiğimiz değerin tüm fonksiyonlarda geçerli olması ve değerinin değiştirilebilmesi istenebilir. Bu durumda global değişkene ihtiyaç duyulur.
JavaScrip'te global değişken kullanımı çok kolaydır. Yapmanız gereken tek şey, global değişken olarak kullanmak istediğiniz değişkeni fonksiyon içinde degil de hemen scripti tanımladıktan sonra yani fonksiyon açmadan tanımlamaktır. Yani hiç bir ek komuta gerek yoktur. Bu şekilde tanımladığınız bir değişkeni script içindeki tüm fonksiyonlarda tekrar tanımlamaya gerek kalmadan kullana bilirsiniz.
Örnek:


var sayi = '10'
function deneme1()
{
alert("1. fonksiyon, global değişken ="+sayi)
}
function deneme2()
{
alert("2. fonksiyon, global değişken ="+sayi )
}



Global Değişken Örneği
Fonsiyon 1

Fonsiyon 2



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.
Array (Dizi) Değişken : Diğer tüm değişken türleri sadece bir tek değer alabilmekteydi. Ama dizi değişkende birden fazla değer tek değişken içinde tutulabilir. Dizi değişken oluşturmak için diğer değişkenler gibi önce değişkenin adı "var" komutu ile tanımlanır. Daha sonra "new Array()" komutu ile değişkene değerler atanır.
* Dikkat edilmesi gereken en önemli unsur "Array" komutunun ilk "A" harfi mutlaka büyük harfle yazılmalıdır. Küçük a yazılırsa script çalışmaz.
var degisken
degisken = new Array(deger1,deger2,deger3,deger4....)
Dizi değişkenin değerleri okunurken degişken[0], degişken[1], degişken[2] şeklinde okunur. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli unsur. ilk değerin [0] olarak tutuluyor olmasıdır, sonra sırası ile [1], [2] ... şeklinde devam eder.
Örnek:


function dizi_degisken()
{
var gezegenler
gezegenler = new Array("merkur","venus","dunya","mars","jupiter"
alert("değişkenleriniz = "+gezegenler[0]+gezegenler[1]+gezegenler[2]+gezegenler[3]+gezegenler[4])
}



Dizi Değişken Örneği.



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın.

Mantıksal ve Matematiksel İşlemler
Karşılaştırmalar : Karşılaştırma işlemleri genellikle scripte koşul vermek için kullanılır. Değerler koşula uygunsa sonuç "true", değilse "false" dir.
JavaScrip'te karşılaştırma operatörleri tablosu ;
Operatör Adı Anlamı
== Eşit Sol ve sağdaki değerler biribirlerine eşitse
!= Eşitdeğil Sol ve sağdaki değerler birbirlerine eşitdeğilse
< Küçük Soldaki değer sağdaki değerden küçüse
> Büyük Soldaki değer sağdaki değerden büyükse
= Büyük yada eşit Soldaki değer sağdaki değere eşit yada büyükse
Mantıksal İşlemler : Mantıksal işlemler genelde birden fazla karşılaştırma işlemi arasında bağ kurmak içim kullanılır. Örneğin iki koşul arasında "||" operatörü kullanıldığında sağdaki yada soldaki koşullardan herhangi birinin sonucu "true" (doğru) ise mantıksal işlemin sonucunda "true" dir.
JavaScrip'te mantıksal işlem operatörleri tablosu ;
Operatör Adı Anlamı
&& Ve (and) Sol ve sağdaki koşulların her ikiside doğruysa
|| Veya (or) Sol ve sağdaki koşullardan herhangi biri doğruysa
! Değil Verilen koşul doğru ise
Not: Karşılaştırma işlemleri ve mantıksal işlemler hakkındaki örnekleri if() komutunu incelerken kullanacağız.
Matematiksel İşlemler : Dört işlem (toplama, çıkartma, çarpma ve bölme) için kullanılan basit matematiksel ifadelerdir.
JavaScrip'te matematiksel işlem operatörleri tablosu ;
Operatör Adı Anlamı
+ toplama Sol ve sağdaki değerleri birbirine ekler.
- çıkarma Soldaki değerden sağdaki değerleri çıkarır.
* çarpma Sol ve sağdaki değerleri birbiri ile çarpar.
/ bölme Soldaki değeri sağdaki değere böler.
Math Nesnesi: JavaScript'te karmaşık matematiksel işlemler Math nesnesi yardımı ile kullanılır. Math nesnesi temel matematiksel işlemlerin yanı sıra yararlı birkaç karşılaştırma işlemi de içermektedir. Bu ek işlemler çok kolaylıklar sağlar. Örneğin girilen iki sayıdan hangisinin büyük olduğunu Math.max() komutu yardımı ile kolayca görebiliriz.
Math nesnesi işlem operatörleri tablosu ;
Operatör Adı Anlamı
PI "pi"sayısı "pi" sayısının tam değerini verir.
E "e"sayısı "e" sayısının tam değerini verir.
sqrt(x) karekök x'sayısının karekök değeri.
log(x) logaritma x'sayısının karekök değeridir.
pow(x,y) x^y x üzeri y sayısının değeri.
sin(x) sinüs x'sayısının sinüs değeri.
cos(x) cosinüs x'sayısının cosinüs değeri.
tan(x) tanjant x'sayısının tanjant değeri.
asin(x) arcsinüs x'sayısının arcsinüs değeri.
acos(x) arccosinüs x'sayısının arccosinüs değeri.
atan(x) arctanjant x'sayısının arctanjant değeri.
abs(x) tamkısım x'sayısının tamkısımını döndürür
max(x,y) büyük sayı x ve y sayılarından büyük olanın değeri
min(x,y) küçük sayı x ve y sayılarından küçük olanın değeri
ceil(x) büyük tam sayı x'sayısından büyük en yakın tamsayı değeri
floor(x) küçük tam sayı x'sayısından küçük ve en yakın tamsayı değeri
round(x) tam sayı x'sayısına en yakın tam sayı değeri.
random() rasgele sayı "0" ile"1" arasında rasgele bir sayı değeri
exp(x) sayı x'sayısının kendisi
Kullanım Şekli: Yukarıdaki tabloda verdiğimiz komutlar tek başlarına kullanılamazlar. Muhakkak Math nesnesi ile birlikte kullanılmalıdırlar.
Math.komut ' Örneğin Math.sin(30)
* Math komutunun ilk harfi muhakkak büyük olmalıdır. "math" şeklindeki bir yazım ilk harfi küçük olduğu için çalışmayacaktır.
* Aynı şekilde yukarıdaki tabloda verilen operatörler aynen tabloda verildiği gibi küçük harfle yazılmalıdır. Herhangi bir karakteri büyük harfle yazılırsa script çalışmaz.
Örnek: Girilen sayısının karekökünü bulan bir script;


function kok()
{
alert('9 un karekökü= '+Math.sqrt(9))
}



Math Nesnesi Örneği



scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın..

Documet Nesnesi Ve Form Nesneleri
Document Nesnesi: JavaScrip'te document nesnesi üzerinde bulunduğumuz sayfa anlamına gelir. Document nesnesi kullanılarak üzerinde bulunduğumuz sayfanın özelliklleri değiştirilebilir.
Operatör: Anlamı:
title Sayfanın başlığı
bgcolor Sayfanın ardalan rengi
fgcolor Sayfanın yazı rengi
linkColor Sayfanın link rengi
alinkColor Üzerinde bulunulan link rengi
vlinkColor Ziyaret edilmiş link rengi
location Sayfanın URL'si
lastmodified Sayfanın son güncellendiği tarih
write() Sayfa içerisine yazı yazmak için kullanılır
clear() Sayfanın JavaScriptle eklenen içeriğini temizler.
Location Nesnesi : O an üzerinde bulunan web sayfası manasına gelmektedir. Özellikleri aşağıdaki tabloda verilmişti.
Özellik: Açıklama:
href Üzerinde bulunulan sayfanın URL'sini verir
protocol Üzerinde bulunulan sayfanın Protokol türünü verir
reload() Üzerinde bulunulan sayfanın yeniden yüklenmesini sağlar.
History Nesnesi : Daha önce ziyaret edilen sayfaları hafızasında tutan ve istenildiğinde bu sayfalardan birine dönüşü sağlayan bir nesnedir.
Özellik: Açıklama:
length Ziyaret edilen toplam sayfa sayısını verir
go(x) Ziyaret edilmiş x'inci sayfaya gidiş dönüş kullanılır
back() Ziyeret edilen bir önceki sayfaya dönüş için kullanılır.
foward() Ziyeret edilen bir sonraki sayfaya dönüş için kullanılır.
örneğin, history.back() 'bir önceki sayfaya dönüş için kullanılır.
Form Nesneleri: HTML dilinde veri yollamak amacı ile formlar kullanılır. Form içerisinde textarea, textbox, password, submit, checkbox ve radio gibi nesneler yer alır. Forma ziyaretçi tarafından girilen bilgiler "post" yada "get" metodları kullanılarak CGI, ASP gibi form yakalama özelliği olan bir dosyaya yönlendirilebilir. Ziyaretçi defterlerinde ve anketlerde genellikle form nesnesinden yararlanılır.
JavaScript genellikle form içindeki herhangi bir nesnenin içeriğini kontrol edebilmek ve değiştirmek için kullanılır.
kulanım şekli; document.Formİsmi.Nesneİsmi.Özellik
İsterseniz şimdi form nesnesini ve form nesnesi içinde yer alan nesnelerin JavaScript tarafından değiştirile bilen özelliklerini inceleyelim.
Form Nesneleri: Formlar daha önce de belirttiğimiz gibi ziyaretçi tarafından girilen bilgileri başka bir dosyaya yönlendirmek amacı ile kullanılırlar nesnelerdir.
Özellik: Açıklama:
name formun adı
value formun içeriği
action formun yönlendirileceği sayfanın yeri ve adı
methot form yöntemi "Get" yada "Post"
lenght form içindeki nesne sayısı
elements form içinde kullanılan nesneler
Form nesnesi bir çok yardımcı nesne ile birlikte kullanılır bu nesneler tagları arasına yerleştirilir ve form herhangi bir dosyaya yönlendirildiğinde tüm bu nesnelerin değeride yönlendirilmiş olur.
HTML dilinden tanıdığınız bu nesneleri ve özelliklerini kısaca inceleyelim.
Nesne: Anlamı:
select Seçim listesi
text Yazı kutusu
password Parola kutusu
textarea Yazı alanı
button Buton
submit Form onaylama butonu
reset Form temizleme butonu
checkbox Seçim kutusu (Çoklu seçme özelliği)
radio Seçim kutusu (Tek seçme özelliği)
image Resim
href Link
JavaScript dilinde bu form nesnelerinin olaylara karşı duyarlılığı sıksık kullanılır ve bizi asıl ilgilendiren bu nesnelerin duyarlılık gösterdiği olaylardır.
Nesne: Özellikler:
select onclick,onblur,onchange,onfocus
text onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
password onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
textarea onclick,onblur,onchange,onfocus,onselect
button onclick
submit onclick,onsubmit
reset onclick,onreset
checkbox onclick,onchange,onchecked
radio onclick,onchange,onchecked
image onclick,onmouseover,onmouseout,oneror,onabort
href onclick,onmouseover,onmouseout
Yukarıdaki olaylar dediğimiz özellikler sonraki derslerimizde daha ayrıntılı birşekilde anlatılacak.
if()... else Komutları
if() Komutu: "if" kelimesi İngilizce de "eğer" anlamına gelmektedir. JavaScript'deki anlamı da tam olarak budur. Yani JavaScript'te if() komutu; eğer verdiğim koşul doğruysa süslü parantezler "{...}" içindeki komutları uygula anlamına gelmektedir.
if komutunun kullanım formatı;
if(...) 'burada ki parantezler içerisine gerçekleşmesini istediğiniz koşul yazılır.
{....} 'süslü parentezler arasına yukarıda verdiğimiz koşul sağlandığı zaman çalıştırılmasını istediğimiz komutlar yazılır.
Örneğin, "x" adında değeri dışarıdan girilebilir bir değişen tanımlamış olalım ve "x" değişkeninin değeri "1" olduğunda karşımıza içinde BilimVeTeknoloji.Com yazan bir alert kutusu çıksın.
Bu için "if(x==1)" komutunu kullanarak eğer x=1 ise süslü parantezler arasındaki komutları çalıştır dememiz gerekiyor. "x" değişkenine "1" değeri girildiğinde if komutu bizi süslü parantezler içine gönderir. Ve burada ki "{alert("BilimVeTeknoloji.Com"}" komutu sayesinde karşımıza içerisinde BilimVeTeknoloji.Com yazısı olan bir alert kutusu çıkar.
if(x==1)
{
alert("BilimVeTeknoloji.Com"
}
* Burada dikkat etmemiz gereken en önemli şey, karşılaştırma yaparken iki "=" işareti kullanıyor olmamız (x==1). Eğer tek "=" kullansaydık, "x" değişkenini 1'e eşitlenecek ve her durumda süslü parantez içerisindeki komutları çalışacaktı.
Evet if() komutu sayesinde verdiğimiz koşul gerçekleştiğinde istediğimiz komutların çalışmasını sağladık. Peki bu koşulun geçekleşmemesi durumunda tanımladığımız başka komutların çalışmasını istiyorsak bunu nasıl sağlarız? İşte bu noktada else komutu devreye giriyor.
else Komutu: else komutu daima if() komutu ile birlikte kullanılır. if() komutuyla belirlenen koşul gerçekleşmediği taktirde else komutu içerisinde belirlenen komutlar çalışır.
if() komutunu işlerken yaptığımız örneğe devam edelim; yukarıdaki örnekte "x" değişkeni "1" değerini aldığı taktirde BilimVeTeknoloji.Com metinini içeren bir alert kutusu açılıyordu. Şimdi de "x" değişkenine birden başka bir değer girildiğinde etkin olacak bir mesaj yazalım.
İlk olarak "else" komutunu kullanarak "x" değişkeninin 1'den başka bir değer alması durumunda etkin olacak komutlar hazırlayalım. Yukarıdaki if() komutu x'in 1'e eşit olması durumunda etkin olduğu için bu örneğe ekleyeceğimiz else komutu x eşit değilse 1'e anlamı taşıyacaktır. x eşitdeğil 1 durumunda else komutu ile birlikte süslü "{.....}" parantezler arasına yazılan komutlar etkin olacaktır.

else
{
alert("lütfen değişkene '1' değerini giriniz."
}


Örnek :



function load()
{
var x
x=document.form1.T1.value

if(x==1)
{
alert("BilimVeTeknoloji.Com"
}

else
{
alert("lütfen değişkene '1' değerini giriniz."
}
}




if()...else Komutu Örneği
Lütfen bir sayı giriniz....







scriptin çalışan örneğini görmek için tıklayın!...

Döngüler
For() Döngüsü: for() döngüsü, belirtilen değişkenin değeri, belirlelen sınırlar arasında olduğu sürece istenilen komutların işlenmesini sağlamak için kullanılır. for() döngüsünde kullanılacak olan değişkenin önceden tanımlanmasına gerek yoktur. For() döngüsü kullanacağı değişkeni kendisi tanımlar ve belirlenen peryotla değerini değiştirir.

Örnek: 0'dan başlayıp 10'a kadar 1'er 1'er artarak değer alan x değişkeni elde edmek için for() döngüsünü şu şekilde kullanabiliriz.


function dongu()
{
for(x=0;x

Cevapla:

Nickin:

 Metin rengi:

 Metin büyüklüğü:
Tag leri kapat



Bütün konular: 54
Bütün postalar: 68
Bütün kullanıcılar: 10
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley
 
 
   
Bugün 72 ziyaretçi (78 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol