Visual Basic
Visual Basic ile neler yapılabilir?
Visual Basic eklemeli dillerden biridir (sakın Türkçe, Arapça, Çince gibi düşünmeyin). Ne kadar eklerseniz o kadar olay gerçekleştirebilirsiniz. Bu eklentiler ".dll",".ocx" gibi dosyalarla olabilmektedir.Componets diye adlandırılan menüsünden bu dosyaları seçip veya program başında tanıtıp, program içerisinde kullanılabilir hale getirebilirsiniz.
Ne kadar zor bir dildir?
Aslında bu ne kadar kullanışlı hale getirdiğinize bağlıdır. Daha doğrusu ne ekerseniz onu biçerseniz. Örnek verecek olursak;
Bir takvim yapmak oldukça zaman ve uğraş gerektirmektedir. Fakat bir takvim ocx i bulup sadece takvim komutu ile takvimde yapabiliriz.(Bunu ileride daha rahat anlayacaksınız.)
Eksiklikleri nelerdir?
Bu konuda fazla bir şey söyleyemeyeceğim. Zaten bu soruyu neden sordum bilmiyorum
. Ama kahve pişiremediği bir gerçek :p
Kullanım kolaylığı ne derecede?
Adamlar nesneleri kullanabilmemiz için her şeyi yapmışlar. Bir programı yazarken en fazla %30 unu kendiniz giriyorsunuz program komut devamı için yollar sunuyor. Sizde bu yollardan işinize yarayanı seçip, komutun büyük bir kısmını manuel girmenizi engelliyor. Hatalar yeterli derecede açıklayıcı, beraberinde gelen yardım dosyaları biraz yetersiz fakat, tembelleştirici özelliği hariç güzel bir kullanımı var.
Felsefeyi bırakıyoruz....Visual Basic Dersleri
Size işin temelini anlatmayı çok isterdim. Değişkenler, operatörler falan filan. Fakat her konumuzda bunlardan bahsetmek yerine bir teorik sayfa hazırlayıp, tüm programlama dilleri için ortak bir öğreti sunmayı tercih ettik. Sayfamız henüz hazır olmasa da buradan sonraki konularda, bahsettiğim işin temellerini kısaca ve aralarda açıklayarak anlatmayı uygun gördüm.Şimdi Ders1 diyoruz
Ders - 1 Visual Basic Editörüne Isınalım (Isınma Hareketleri)
Visual basic temelde 5 kısımdan oluşur. ToolBox, Properties Menu, Project Group, Form ve AnaMenüler.
Form içerisinde programımızın ana görünüşü yer alır. Nesnelerimizi bu menü içerisinde kullanır ve kullanıcıya bu menüyü sunarız. Program çalıştırıldığında bu menü kullanıcı karşısına çıkar ve kullanıcı kurduğumuz programa bu menü ile etki eder. Formlar 1 den fazla olabilir. Duruma göre bir formu açıp diğerini kapatır veya hepsini birden de açık tutabiliriz. Form üzerinde Kapat, simge durumuna küçült ve ekranı kapla butonları otomatik olarak önümüze sunulur. Formdaki başlığı (Resimde "Form1" yazan kısım) ve bu form kontrol butonları program içerisinde kontrol edilebilir, program tarafından kapatılabilir.
Project Menüsü program içerisinde kullandığımız formları,Modülleri (ileride anlatılacak) ve kullandığımız diğer dosyaları listeler. Bu menü üzerinden o anda aktif olan formu seçebilir, listeleyebilir ve Başlığını görüntüler veya disk üzerinde kaydedildiği yeri ayarlayabiliriz. Varolan bir formu kaldırmak yine bu menü üzerinden yapılmaktadır.
ToolBox diye adlandırılan bu kutu genelde kullandığımız programlarda karşımıza çıkan form nesneleri ile donatılmıştır. Biz de kullanıcıya sunacağımız arabirimde kullanacağımız nesneleri bu menüden seçip ekranımıza yerleştirmekteyiz. Bu menüye yeni nesne eklemek ve eklenen nesneleri kaldırmak elimizdedir. Göremediğiniz nesneler için üzülmeyin Visual Basic eklemeli bir dil demiştik. Yandakinden daha fazla nesneyi kullanmamız elbette mümkün
Bu menü Kullandığınız nesnelerin özeliliklerini değiştirmenizi sağlar. Genişliğini, yüksekliğini, x ve y koordinatlarını, renginiz, fontunu, şeffaflığını, stilini, gözüküp gözükmeyeceğiniz, ismini.... kısaca her şeyini bu menüden ayarlarsınız. Nesneyi ana form üzerinden seçtikten sonra bu kısımdan özelliklerini değiştirebilirsiniz
Ders - 2 Nesneleri Tanıyalım (Yürüyüş Zamanı
Neneler demiştik ya, kullandığımız programlarda karşımıza çıkan elemanlardır; Düşünün bir hesap makinesi programı. Karşınızda 1 yazı ekranı, birçok buton ve bir anamenü var. Bana göre orada bir textbox, bir çok commandbutton ve bir ana form bulunmakta. İşte bu ders karşılıklı görüş ayrılıklarımızı kaldırmaya yarayacak. Nesneleri kısaca tanıyacağız bir daha ki ders de ise onların özelliklerine deyineceğiz.
TextBox (Yazı Kutusu) : İşte Windows ile beraber gelen hesap makinesinin sonuçları gösteren ekranı. Bu kutu sayesinde kullanıcıdan bir değer (yazı veya rakam) girmesini isteyebilir veya ona okuması için bir değer verebiliriz.
CommandButton (Komut Butonu) : Kullanıcı yazısını girdi ve işlenmeye hazır olduğunu belirtecek. Yada hesap makinesinde basacak bir "4" rakamı aradı. İşlemi bitti programa kapan artık diyecek. Vazgeçiyorum kardeşim bu adamı telefon defterime kaydetmeyeceğim (mesele bizi alakadar etmiyor). Bassam bir dert basmasam bir dert acaba bir şey yapar mı? İşte bunları dedirten seçenekleri kullanıcının önüne sunmamızın temel yolu budur. (İnanın çok düşündüm ama anlatmanın başka bir yolunu bulamadım.)
Label (Başlık) : Ya kardeşim TexBox koymuşsun buraya içine ne gireceğiz isim mi telefon mu. Her yere lazım bir başlık komutu. Sanırım anladınız. Ama yinede isimlendirmek istediğiniz yerlere kullanabileceğinizi söylemekte yarar var. Örnek ; Ya kardeşim o kutu sonucu görüntülemek için artık rakamları oraya girmeye çalışmayın;
Image (Resim): Her taraf yazı doldu nerede kaldı programın güzelliği. Alın size resim koyacak birkaç alan. Süsleyin durun. PictureBox da hemen hemen aynı işe yarar (Başlangıç için aynı diyoruz)